A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumhoz és a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-hez rendre beérkező lakossági bejelentések hatással voltak arra, hogy az országos főúthálózat különböző területein bevezessék a 20 tonnás súlykorlátozási szabályokat a tehergépkocsi forgalomra nézve. Az intézkedésekre elsősorban azért volt szükség mert lényegesen lelassította a személygépjárműveket, valamint zavaró volt a közelben élők számára. 2017. január 1-jétől a „ 20 tonna össztömeget meghaladó tehergépkocsival behajtani tilos”, illetve a „ Kivéve áruszállítás” felirattal jelölt szakaszokra tilossá vált behajtani az illetékeseknek, tehát azoknak, akiknek az össztömege meghaladja a 20 tonnát.
Ahhoz, hogy a problémák beigazolódjanak szükség volt egy átfogó vizsgálatra, hogy meggyőződjenek a tehergépkocsik forgalmának gyarapodásáról, ami által kiderült a valóságalapja az állításoknak, sőt ezzel együtt bizonyítani tudták a megnövekedett környezetterhelést is. Azt találták a legkézenfekvőbb megoldásnak, ha az említett részekről átterelik a forgalmat a gyorsforgalmi hálózatokra, amelyet írásban a súlykorlátozás szabályaiba is belefoglaltak.
Korlátozásokkal találkozhatunk Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Csongrád, Fejér, Tolna, Hajdú-Bihar, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Baranya és Vas megyében is. Vannak olyan vállalatok, akiknek a telephelye a tiltott szakaszoknál található, ők úgy kerülhetik ki a súlykorlátozás szabályait, ha éves behajtási engedélyt igényelnek a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatóságától, amiben feltüntetik pontos címüket, a tehergépjárművek típusát, tömegét. Az igazolással használhatják az útszakaszokat, ha céljuk nem kifejezetten az áruszállítás.
A súlykorlátozási szabályok bevezetésével elérték, hogy csökkenjen a teherforgalom, továbbá, hogy a negatív környezeti hatások visszaszoruljanak. A javaslatot a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ indítványozta.